Weboldal készítés, Google optimalizálás, SEO
/

E-mail:

Jelszó:

Az iskoláról

Cím: KOSSUTH ÚT 122.
Tel.:
06-56-470-088
Tel/Fax:
06-56-470-038
E-mail:
titkarsag.hjg@enternet.hu
Web:
www.hajnoczy.hu

Történet: Intézményünket 1947-ben alapították azzal a céllal, hogy Tiszaföldvár és környéke gyermekeinek középiskolai beiskolázását és a Tiszazug kulturális felemelkedését elősegítse. Az iskola 1950-1965 között a volt járási főszolgabírói hivatal épületében (jelenleg kollégium) működött. 1965-ben adták át az intézmény mostani épületét.

Az 1947-ben létrehozott „gimnáziumi tanfolyam” évtizedek alatt sokrétű nevelési-oktatási feladatot eredményesen ellátó intézménnyé fejlődött. A ’60-as évek második felétől néhány évig mezőgazdasági gépszerelő szakközépiskolai oktatás folyt az iskolában. 1972-től több mint 20 éven keresztül igen nagy sikerrel működött a középfokú óvónőképzés. Ezt elősegítendő gyakorló óvodát és szaktantermet építettek az iskola épületéhez. Az óvónőképzés keretében több mint ezer óvónő végzett az iskolában. A ’80-as évek végétől néhány évig szociális asszisztensképző és pedagógiai szakközépiskolai osztályok működtek az intézményben. A ’90-es évek első felében az iskola korszerűsítette és megalapozta a ma is működő képzési szerkezetét. Az intézmény szervezeti keretei között 1998-2004 között – az országban egyedülálló módon – pedagógiai szakszolgálat működött.

Az elmúlt hat évtizedben az iskola igyekezett eleget tenni a település és közvetlen környéke, sőt a megye oktatási igényeinek. Az itt tanító pedagógusok igen eredményesen készítették fel tanítványaikat mind a felsőfokú tanulmányokra, mind pedig a közvetlen munkába állásra.

Az iskola a kézilabda szakágban elért eredményei, a diákszínjátszásban és a kórusmozgalomban elért sikerei és a több mint három évtizede működő Odorvári Kutatótábor révén országosan ismertté vált. Ezt az ismertséget és elismertséget erősítették tanítványainknak az országos tanulmányi versenyeken elért eredményei is. Az előbbiek alapján megbecsülésnek örvend mind a szülők körében, mind pedig a szakmai berkekben. Mindezek alapján – az előnytelen demográfiai helyzet ellenére – jók az iskola beiskolázási eredményei



II. Az intézmény jelene és jövője
A 2008/2009. tanévben gimnáziumi képzés az alábbi formákban folyik az intézményben: emelt szintű idegen nyelvi osztályok (9- 12. évfolyam) és informatikai osztályok (9-11. évfolyam). Szakközépiskolai keretben tanulnak a humán szakközépiskolai osztályok és a rendészeti pályára előkészítő osztályok (9-12. évfolyam).

A 2007/2008. és a 2008/2009. tanévben beiskolázott 9. évfolyam osztályszerkezete mutatja azt a képzési struktúrát, amely legalább közép-, de valószínűleg hosszú távon is kielégíti a helyi és a megyei igényeket, és többféle célzatú helyben való továbbtanulási lehetőséget biztosít a tiszaföldvári, a környékbeli, sőt az azon túli tanulóknak is. Megvan a lehetőségük a felsőfokú, ezen belül a szakirányú továbbtanulásra ugyanúgy, mint a szakképzésre vagy a közvetlen munkába állásra. Az idegen nyelvi és az informatikai gimnáziumi képzés általános és tartós társadalmi igényeket elégít ki. A humán szakközépiskolai képzés olyan ismeretekhez és készségekhez juttatja a tanulókat (zömmel lányok), amelyeket családi életükben is fel tudnak használni.

Iskolánk érettségi utáni szakképzése (szakképző évfolyam) ráépül a humán szakközépiskolai osztályainkra. E képzés keretében lehetőség nyílik a pedagógiai, a gyógypedagógiai és a szociális asszisztensi szakmák megszerzésére. A 2009/2010. tanévre mind a pedagógiai-gyógypedagógiai, mind pedig a szociális asszisztens képző osztályokba várjuk az érettségizett tanulók jelentkezését.

Olyan középiskolai és szakképző osztályaink vannak, amelyek nemcsak a jelentkező társadalmi igényeket elégítik ki, hanem viszonylag könnyen továbbfejleszthetők vagy átprofilírozhatók pl. idegen nyelvi előkészítő osztály indítása. A részben a humán szakközépiskolai osztályra épített érettségi utáni szakképzésben megfelelő, de viszonylag könnyen kivitelezhető előkészületek után az iskola képezni tud a város számára a strandfejlesztés esetén szükséges egészségügyi és turisztikai szakembereket. Ehhez az is alapot ad, hogy évek óta sikeresen oktatjuk az utazás és turizmus nevű tantárgyat, amelyből érettségi vizsgát is tesznek tanulóink

2000. szeptember 1-je óta esti gimnáziumi felnőttképzés is folyik az intézményben, a Budakalász Gimnázium szervezésében. E képzési forma működtetésével a jövőben is lehetőséget adunk az érettségi bizonyítvány megszerzésére mindazoknak, akiknek erre a nappali képzésben nem volt lehetőségük.

A megyei szintű beiskolázást is igen sok tanuló tanulási esélyeinek biztosítását szolgálja a lányok és fiúk elhelyezését egyaránt lehetővé tévő kollégiumunk. Sajnos a nem kollégium céljára emelt régi épületben – állandó javítási törekvésünk ellenére – a lakhatási feltételek nem túl kedvezőek. A fenntartónk pályázatot nyújtott be új kollégium felépítésére. Ha megvalósulna a tervezett beruházás, az még vonzóbbá tenné az iskolát a távollakók számára, így elősegítené a beiskolázás tartós sikerességét.

Az iskolánkban folyó nevelő-oktató munka eredményességét jelzik a felsőoktatási felvételi, a nyelvvizsga és a versenyeredményeink. 2000-2005. között iskolánk végzőseinek 49,2 %-át vették fel az érettségi évében a felsőoktatásba. Ez a megye 17 vegyes típusú középiskolájából a 4. helyet, az ország 175 középiskolájából a 43. helyet jelenti.

Tanulóink zöme kistelepülésekről érkezik, családjuk átlagos szociokulturális mutatói alacsony szintűek. Ehhez képest különösen jónak számítanak a felvételi eredményeink (magas szintű az ún. hozzáadott érték). Kiemelkedően jó felvételi eredményesség jellemző az idegen nyelvi emelt szintű és a hatévfolyamos gimnáziumi osztályokra. A tanulóink továbbtanulási esélyeit jelentősen növeli az a tényező, hogy közülük sokan szereznek nyelvvizsga bizonyítványt középiskolai tanulmányaik során. 2000-2005 között a felsőoktatásba jelentkező tanulóink 37,9 %-ának volt nyelvvizsgája. Ez a megyében az 5. helyet jelentette számukra. Az elmúlt néhány évben kiemelkedő vizsgaeredmények születtek földrajzból és szakmai tantárgyakból. Figyelemre méltóak az eredményeink idegen nyelvekből, történelemből, magyar nyelv és irodalomból, matematikából, biológiából és rendvédelemből.

Az iskolai diákéletet hagyományos rendezvényeinkkel tesszük színessé, tartalmassá és emlékezetessé: gólyatábor, gólyaavatás, szalagavató bál, diáknapok, Könyv és Költészet Napja, ünnepi megemlékezések. Évente kiadjuk a Hajnóczy Antológiát, amelyben megjelentetjük diákjaink legjobb szépirodalmi és képzőművészeti alkotásait. A diákélet tartalmassá tételéhez jelentősen hozzájárul, az iskolában működő Diákönkormányzat. Az iskolát és diákjainkat két alapítvány is segíti. A Hajnóczy József Gimnáziumért és Szakközépiskola Diákjaiért (1994), A Hajnóczy József Gimnáziumért (1996).

Intézményünk nevelői tevékenységük során mindenkor a Németh Lászlótól vett pedagógiai hitvallásának akarnak megfelelni:

„A pedagógusi hit, mely inkább természet, mint nézet dolga, kettőt tételez fel:

Hogy az emberek (az eddiginél különbbé) nevelhetők, s hogy (az eddiginél többre) taníthatók.”