Weboldal készítés, Google optimalizálás, SEO
/

E-mail:

Jelszó:

Dunaferr Szakközép- és Szakiskola

(Dunaújváros) Csatlakozom

Az iskoláról

Elérhetőség: Vasmű tér 1-3. Tel: 25413-842 Email: titkarsag@dunaferriskola.hu
Történet: A Dunaferr Szakközép- és Szakiskola története szinte egybeforrt a város történelmével, hiszen az itt letelepedett, a Dunai Vasműben dolgozó szakemberek gyermekeinek nem volt biztosítva az ötvenes években a továbbtanulásuk. Az akkor még egyetlen technikum képtelen volt valamennyi 14 éves diák középiskolai oktatását biztosítani. E tarthatatlan helyzet megoldását kereste az 1955. április 7-ére összehívott megbeszélés, amelyen arról határoztak, hogy az 1955/56-os tanévben beindítják a szakmunkásképzést a városban.

Az alapító okiratot 1955. július 1-én írták alá.

Az első tanévben, mely 1955. szeptember 14-én indult, még nem önálló épületben, hanem a Kerpely Antal technikum öt helységében folyt az oktatása a 120 fő hallgatónak. Az iskola neve 316.sz. Ipari

Tanulóintézet, igazgatója Keller János lett.

1956. február 16-án új igazgatót kapott az iskola Bene Károly személyében, (29 éven át volt az iskolánk igazgatója) fokozatosan növekvő tanulólétszám halaszthatatlanná tette az új, önálló iskolaépület kivitelezését. Az iskola épületének ünnepélyes átadására 1963. november 7-én került sor, melynek keretében az iskola a Makarenko nevét vette fel.

1963/64-es tanévben szakközépiskolai képzést indítottak, amely érettségi - és szakmunkás-bizonyítványt is adott. A következő tanévben már három napot jártak iskolába és három nap gyakorlaton vehettek részt a szakmunkástanulók. 1963-ban indult a szakközépiskolai képzés először, de csak 1968-ig tartott.

1965/66-ban az intézet tíz éves fennállását ünnepelte. Ez idő alatt a tanulólétszám 215 főről 1300-ra emelkedett.

1970/71-es év nagy előrelépést jelentett az iskolánknak. 1970-ben megkezdte a Duna Vasmű a tanműhely építését.
A következő évben elkészült az iskolaépület új szárnya és a tornaterem.

1972/73-as tanévtől gyakorló iskolája lettünk a városi főiskola műszaki tanárjelöltjeinek.

1974-ben ünnepélyes keretek között átadták az új tanműhelyet a jóléti épülettel együtt.

1975 is jelentős dátum. Ekkor vezették be az egységes képzést, ami magával hozta a tantervek változását. Ebben az évben a szakmunkásképzés évfordulójával együtt ünnepelte iskolánk fennállásának 20. évfordulóját.

1976. szeptember 1-én új létesítménnyel bővült az iskola. Átadásra került a Papíripari iskola, majd 1977-ben kollégiumát is birtokba vehették a diákok. E terület vezetésével Pallos László-t bízták meg.

1984/85 tanévben indítottuk újra a szakközépiskolai képzést, szakmunkásképzési célú, villanyszerelő szakközépiskolai szakkal.

1985-ben iskolánk 30. évfordulóján, új profillal bővült az oktatásunk, beindult a villamosipari szakközépiskola.

1985. áprilisában új igazgató, Pallos László vette át a stafétabotot. 1986/87-es tanévben iskolánk tanulólétszáma annyira megnövekedett, hogy a szakközépiskolai osztályokkal egy tanévre a Dunai Vasmű Oktatási Központjának tantermeibe költöztünk.

1987-re már annyira felduzzadt a papíripari tagozaton is a tanulólétszám, hogy augusztus elsejével önálló iskolaként levált az intézetről. A levált intézmény a jelenlegi Lorántffy Zsuzsanna Szakközép- és Szakmunkásképző Iskola és Kollégium.

Azonban még így sem volt elég hely a diákoknak, ezért a villamos tagozat a Dunai Vasmű munkásszállójára költözött.

1988-ban egy rövid időre, a Dunai Vasmű fennhatósága alá kerültünk. Ez az állapot 1991. január 1-ig tartott, azóta újra önkormányzati iskolaként működünk.

1989/90-es tanév az új próbálkozások, új kezdeményezések ideje volt. Beindult a technikusképzés az ipari elektronika és az épületgépész szakon, valamint bekapcsolódtunk az "adaptív" iskolakísérletbe.

1993-ban új technikus szak indult: a mechatronikai szak a sikeres PHARE pályázat keretében.



A nevelőtestület tagjai mindig fogékonyak voltak az újra. Többségüket a jobbítás, a változtatás állandó igénye jellemezte és jellemzi. Tanáraink nemcsak átvették az új oktatási programokat, hanem tevőlegesen alakították és végzik ezek kidolgozását.

Ezt példázza, hogy az iskola több területen az úttörők közé tartozik. Elég talán megemlíteni, a kabinetrendszer kialakítását, a kulturális nevelést, a számítógép alkalmazását.

A tevékenységet minősítheti PHARE pályázat megnyerése is, valamint 1999-ben az Ifjúsági szakképzés korszerűsítése világbanki program "A" komponensére benyújtott pályázatunk sikeressége is, melynek elnyerése után részt vettünk és veszünk a piacorientált szakképzés tananyagterveinek kidolgozásában. Ennek keretében iskolánk készítette az automatizálási technikus szak (gépipari szakirány) teljes tananyagtervét. Ennek alapján oktatják az ország különböző intézményeiben ezt a technikus szakot. A két pályázat elnyerésével közel 62 millió Ft értékben modern oktatási eszközökhöz is jutottunk.

A pályázatok megnyerésével lehetőség adódott hazai és külföldi továbbképzéseken, tanulmányi utakon a széleskörű tapasztalatcserére és a szakmai-pedagógiai látókör szélesítésére.

Tagjai vagyunk az ESHA SCHOOL FOR EUROPE szervezetnek.

1998. szeptemberétől megkezdődött az OKJ képzésre épített technikus- és szakmunkásképzés.

Az 1999-es tanévtől a rendőri pályára előkészítő rendvédelmi szakot is beindítottuk.

2000. október 23-án az Oktatási Miniszter Elismerő Oklevelét megkaptuk az iskolában folyó oktató-nevelő munka elismeréseként.

2000. szeptembertől a fentiek alapján megindítottuk az érettségivel rendelkezőknek az automatizálási technikus (gépipari szakirány) szakot.

2002. szeptemberétől megkaptuk az önkormányzattól az indítási jogot a felsőfokú képzésre is. A Veszprémi Egyetem befogadó nyilatkozatára építve az informatikai mérnökasszisztens szakon.

2003. A Szakiskolai Fejlesztési Program országos pályázatán minden lehetséges projektet megnyertünk. Ennek alapján arra vállalkoztunk, hogy részt veszünk a szakiskolai (szakmunkás) képzés teljes megújításában. Az országban csak 9 iskola tudott minden projektet megnyerni. Nekünk sikerült.

2004. Kiépítettük a COMENIUS 2000 Közoktatás Minőségfejlesztési Program modelljét. Eszerint végezzük munkánkat.

2004. CISCO LOKÁLIS AKADÉMIA kezdte meg működését iskolánkban. Mérnöktanáraink kiképzésével a világ legnagyobb számítógép hálózatokat építő és működtető amerikai CISCO-tól megkaptuk a jogot arra, hogy e területre szakembereket képezzünk speciális eszközökkel, egyedi módszerekkel.

Az iskola jelenlegi képzési szerkezetét az érettségire felkészítő szakközépiskola, világbanki középiskolai modell mellett, a technikus- és a szakmunkásképzés jellemzi.

2004. Akkreditált felnőttképzési intézet lettünk.

2004. Az Oktatási Minisztérium és a Informatikai és Hírközlési Minisztérium Vizsgaközponjaként tevékenykedhetünk.

2006. augusztusától iskolánk új igazgatója Holdampf Sándorné.

Pallos Lászlót Dunaújváros Megyei Jogú Város önkormányzata Címzetes Igazgatóvá nevezte ki.

Villamos tagiskola

A villamos szakmák képzésével az iskola indítása óta foglalkozunk. A szakmunkásképzés mellett 1963. és 1969. között középiskolai érettségit és szakmunkás-bizonyítványt is adó villanyszerelő és irányítástechnikai műszerész osztályaink is voltak.

1984/85-ös tanévben indítottuk újra a szakközépiskolai képzést szakmunkásképzési célú villanyszerelő (erősáramú berendezés-szerelő) szakon.

1986/87-es tanévben iskolánk tanulólétszáma annyira megnövekedett, hogy a szakközépiskolai osztályokkal egy tanévre a Dunai Vasmű Oktatási Központjának tantermeibe költöztünk, azaz a 2. sz. Munkásszállóra.

1988/89-es tanévtől a villamos tagozat számára átalakított területet vehettük birtokba a volt munkásszállón. Ebben a tanévben már nemcsak a szakközépiskolai osztályok oktatása, hanem a teljes villamos szakirányú képzés itt folyt, többségben csak itt tanító tantestülettel.

1989/90-es tanévben a Dunai Vasmű igényeit szem előtt tartva kezdtük el az elektronikai technikus szak ipari elektronikai ágazatának az oktatását, ekkor még csak nappali tagozaton.

1991. januárjától a bővülő sokféle villamos képzés szükségessé tette, hogy szétválasszuk a szakmai ágazatokat erősáramú és gyengeáramú szakterületekre. Ezeket a szakcsoportokat szakvezetők irányítják, összefogva az elméleti és gyakorlati képzést is.

A szakcsoport minőségi munkáját megalapozzák, segítik a villamos mérőtermek.

1991. szeptemberétől átmenetileg a tagozaton alakítottunk ki három elektronikai oktatási termet. Ezek közül egy elektromechanikai, elektronikai műhely feladatait biztosította. A második termet pályázaton nyert pénzből a legkorszerűbb elektronikai oktatórendszerrel (DEGEM-SYSTEM gyártmányú EB-2000 típusú) szereltük fel.



A harmadik helyiségben kezdetben 9 db IBM PS-1 típusú számítógépet üzemeltünk be, amelyet már fejlesztettünk, bővítettünk azóta. Itt korszerű elektronikai tervező és szimulációs programok (pl.: TINA, PADS) segítségével dolgoznak a tanulók. Egyúttal ez a terem biztosítja a számítástechnikai oktatást is a villamos tagozaton.

1994-re, tudatos fejlesztési munkával valamint a Dunaferr Rt. és a Dunai Vasmű anyagi segítségével, három új elektronikai oktatóteremmel bővültek a gyakorlati oktatás lehetőségei. A tanműhelyi termekben összesen 36 db GANZ-HéRA mérőpultot szereltek fel. Ezek mellet kialakítottak ugyanitt egy számítástechnikai termet, ahol a legkorszerűbb gépeken tanulhatják az áramkörtervezést tanulóink.

A technikusképzésben résztvevő diákok a legkorszerűbb PLC-s, pneumatikus és elektropneumatikus irányítástechnikával is megismerkednek gyakorlati képzésük során az iskola és a Dunaferr Humán Intézet tanműhelyének új szaktermeiben.

1992/93-as tanévtől a nappali tagozaton folytatódott villamos technikusképzés mellet a Dunai Vasmű igényeinek kielégítésére levelező tagozaton is oktatni kezdtünk két osztályban. Az egyik osztály elektronikai technikus szak ipari elektronikai ágazatán tanul, a másik villamos gép- és berendezési technikus osztály.

1996/97-es tanévtől kezdve a villamos tagozatunk elköltözött, azaz átköltözött egy volt általános iskola épületébe. Ez az iskola a volt Aranyvölgyi Általános Iskola.



Végre szép, esztétikus körülmények között folytatódhatott az oktató, nevelő munka.

A szakmai oktatáson túl igyekeztünk gondot fordítani az önképzés igényének kialakítására. Ennek érdekében minden tanévben szakmai napokat rendeztünk. A nyelvi képzés mindig kiemelkedő szerepet kapott. Mint már említettük az angol nyelv tanulását amerikai nyelvi lektor segíti. A német nyelv tanulására is komoly hangsúlyt fektetünk.

A szakmán kívüli érdeklődés felkeltésére - meglévő igények kielégítésére - rendszeresek a történelmi és környezetvédelmi vetélkedők. Fontosnak tartjuk a szabadidő hasznos eltöltésére, az egészséges életmódra nevelést.

Sok résztvevője van az évenkénti szavalóversenynek is. 15 éve rendszeres látogatói vagyunk a Vörösmarty Színháznak Székesfehérváron. A dunaújvárosi Bemutatószínpad előadásainak, helyi hangversenyeknek is rendszeres résztvevői vagyunk.

A sport jelentős helyet foglal el az egész iskola életében. Tanulóink az osztályok kirándulásain, sítáborokban, vízitúrákon, vándortáborban, rendszeres sportnapokon fejleszthetik állóképességüket a napi tömegsport-foglalkozásokon kívül.

Természetesen rendezvényeink az egész iskola életét színesítik.

Tanműhely


Saját tanműhelyünk nincs. A szakmunkásképzés gyakorlati oktatása különböző vállalati tanműhelyekben folyik a kezdetektől.

Szakközépiskolánkban a gyakorlati oktatás országosan egyedülálló konstrukcióban folyik. A minisztérium eredetileg kísérleti jelleggel engedte meg azt, hogy a tanműhelyi hátteret egy nagyvállalat - a Dunai Vasmű - biztosítsa. Az elmúlt évek bebizonyították, hogy ez a megoldás életképes.

1970-ben kezdte meg a Dunai Vasmű a tanműhely építését, majd 1974-ben ünnepélyes keretek között átadták a jóléti épülettel együtt.

1991-ig a tanműhely az üzemfenntartáshoz tartozott, majd az Oktatási Intézet, 1993-ban pedig a Dunaferr Rt. Humán Intézet vette át. Robbanásszerű fejlesztés indult meg azzal a vállalati döntéssel, hogy a leépítés helyett bővítését készítette elő.

1992-ben elkészült új szárnyban helyet kapott az ipari, elektronikai, a minőségbiztosítási illetve a gyakorlati szakmák képzésének (hidraulika-pneumatika, csőszerelő, hegesztő) biztosítása is. Az új gondolkodás egyben új struktúrát jelentett, új laborok jöttek létre: a számítástechnika, nyelvoktatás a megváltozott igényekhez igazodott. A műszaki könyvtár áttelepítésével egy erős, a gyermek és felnőttképzést egyaránt kiszolgáló bázis alakult ki. A társaságcsoport ezzel egy időben az ISO 9000 minőségbiztosítási rendszer bevezetésével felismerte, hogy a tudás, szakembereik tovább vagy átképzése a legolcsóbb befektetés. Igényük egybeesett a Humán Intézet céljával, így a hazai és nemzetközi kapcsolatok erősödésével még szélesebbre tárultak a lehetőségek. Ma már kiléptek a Dunaferr keretein, regionális sőt országos képzést vívtak ki.

A nemzetközi kapcsolatok segítségével egy olyan magas szintű minősített hegesztőképzés valósult meg, amely nemzetközi (német-osztrák területen is elfogadott) bizonyítványt képes kiadni. A hegesztéstechnika fejlődésével az ÉMI-TÜV vizsgák teljesítésére, lebonyolítására lehetőséget adó, jól felszerelt műhely készült el az 1994-es esztendőben. A berendezések az amerikai MILLER cég magyarországi képviselete szállította. A 16 láng- és 16 ívhegesztő állásokon mindenféle eljárást (ív- és gázhegesztő) sajátíthatnak el a diákok, illetve az átképzésen és továbbképzésen résztvevő felnőttek. Europai minősítést is megkapta az akkreditáció során.

Hasonlóan jól felszerelt teremmel gyarapodott a hidraulika-pneumatika szakoktatása. Ezen a területen fehér foltot szüntetett meg a tanműhely, országos viszonylatban is. Az 1993/94-es esztendők alatt a Bosch cég világhírű és színvonalú hidraulika oktatórendszerét vásárolták meg. Ezeken a gyártópadokon bármely, a valóságban létező működéseket tudnak szimulálni és kipróbálni. A korszerű, számítógépes rendszerrel ellátott kabinet az alaptól egészen a proportionális szabályozástechnikai rendszerig mindenre képes. Géplakatosok, mechatronikai technikusok, automatizálási technikusok kiváló kiegészítő szaktanterme.

1993-ban indult el a Dunaferr iskolában a mechatronika szak, amelynek ipari háttere szintén itt található meg.

1995-től kezdve a fejlesztés iránya a robottechnika. Így a CNC-termet át kellett alakítani a CIM (Computer Integrad Manufacturing) rugalmas gyártósor fogadására. A robottechnika oktatásához elengedhetetlen feltétel ennek megteremtése. Az EMCO cég által szállított CNC berendezések és a SCORBOT-VII robotok állnak rendelkezésre a jövő szakemberei számára.

Külön hegesztő robot segíti e területen az oktatást.


Az anyagvizsgálat területén keménységmérést, szakítást, mikroszkopikus felületi érdesség vizsgálatot, ultrahangos (varrat: anyaghiba, falvastagság) bevizsgálást lehet végezni, mely berendezésekhez természetesen számítógép csatlakoztatható.

Legnagyobb számban az elektronikai laborok találhatók. A villanyszerelők emellett erősáramú berendezés szerelő szakközépiskolások, ipari elektronikai technikusok, mechatronikai technikusok, számítástechnikai műszerészek részére. Számítógépes rendszerrel a valóságot modellezni tudó kabinetek - segítik a képzést - ahol hibákat képesek előállítani és ezek javítását elvégzik életszerűen.

Többek között vezérlés- és szabályozástechnikai alapkapcsolások, villamos gépjavítás, épületek villanyszerelésének alapkapcsolásai, transzformátor-tekercselés, légvezeték-szerelés, gyengeáramú jelzőberendezések szerelésének oktatása történik a szerelőfalakon.

A tanműhely méltán bázisa a Dunaferr vállalatcsoport szakemberképzésének. A Dunaferr Szakközép- és Szakiskolával együttműködve, annak ipari háttereként, gyakorló otthonaként a legmodernebb körülmények között itt szerezhetik meg az elméleti tudás gyakorlati tapasztalatait a tanulók és a felnőttek. S nincs megállás. A cél a robottechnika teljes letelepítése és minden, a vállalatcsoport számára szükséges szakma és szak gyakorlati oktatásának feltételeit, a lehető legnagyobb szinten biztosítani!