Weboldal készítés, Google optimalizálás, SEO
/

E-mail:

Jelszó:

Harsányi János Gazdasági Szakközép- és Szakiskola

(Budapest 9 ker.) Csatlakozom

Az iskoláról

Elérhetősége:

Cím: Ifjúmunkás u. 31.
1476 Budapest,
Pf.: 116.

Fax :
1/347-1072

E-mail :
iskola@harsanyi-bp.hu
Központi szám
1/347-1070
Igazgatói titkárság
(Bognár Melinda)
1/347-1071
Igazgató
(Reök Attiláné)
1/347-1071
Iskolatitkár
(Bornemisszáné Kis Ildikó)
1/347-1076
Igazgatóhelyettes
(László Tünde)
1/347-1073
Igazgatóhelyettes
(Z. Jantó Ildikó)
1/347-1097
Gazdasági vezető
(Garaba Józsefné)
1/347-1090
Rendszergazda
(Baranyai Ferenc)
1/347-1098
Tanári szoba
1/347-1092
Könyvtár
1/347-1075
Könyvtárunk:

Projektév a Harsányi János Gazdasági Szakközépiskolában

"- És holnaptól nem fogok semmire sem emlékezni, ami most történt velem?
- Nem. De én mindig emlékezni fogok magára."
A fenti sorokkal zárta egy akkor tízedikes lány az iskolai
krimiíró pályázat 3. fordulójára készített ötpercesét.

A projekt előzménye, megvalósulásának alapjai

images_1

Iskolánkban soha, nem volt a miénkhez még csak hasonló program sem, tehát szakmai előzmény nélkül valósítottuk meg.
A tanítás-tanulás hagyományos keretei között kudarcra, sikertelenségre ítélt tanulók nagyon korán stigmatizálódnak, és lehetetlen kitörniük ebből a skatulyából. Nemcsak azért lehetetlen, mert maguk nem tesznek érte meg mindent, de azért is, mert ehhez segítséget sem kapnak szervezett formában. Néhányukat éppen mi, könyvtárosok segítjük - hol azzal, hogy az iskolai sakkbajnokságot szervezünk, hol azzal, hogy rendezvényeinkhez őket kérjük fel szereplőnek. A projekt remek lehetőségnek látszott egy, a marginalizálódott diákokat sikerélményhez juttató programsorozat megszervezéséhez.A projekt megvalósításának alapfeltétele volt a projektnek,
hogy az iskolavezetés kezdeményezésére két alkalommal is részt vehetett a tanári kar (tanítási szünet elrendelése mellett) csapatépítő és konfliktuskezelő tréningen. Az először három, majd két napos tréningek látványosan jó, a diákok számára is érzékelhető hatással voltak a tanári közösségre. S bár ez a hatás az idő múlásával "visszarendeződik", még ma is kirajzolódik pozitív hozadéka (itt elsősorban egymás megismerésére, tiszteletére; az együttdolgozás igényére és örömére gondolok).

A projektév elméleti, motivációs háttere

Az iskolánkban megvalósított projekttel mindazon előnyökből profitálni kívántunk, mellyel a projektmódszer kecsegtetett:

1. megteremteni a kapcsolatot a tanítás során egymás mellett, egymástól függetlenül megjelenő tudásterületek között,
2. alkotómunkára ösztönözni a diákokat,
3. megkövetelni az együttműködést a diák-diák, a tanár-tanár és a diák-tanár kapcsolatrendszerben is,
4. élvezni az alapvetően sikerorientált projektpedagógiai módszerből fakadó minden előnyt.

A kezdetben csupán 4-5 fős tanári alkotóközösség tevékenységét legitimálta - és nem utolsó sorban anyagilag is megtámogatta - a Fővárosi Közoktatásfejlesztési Közalapítvány 2005. őszén kiírt pályázata. A pályázati dokumentáció elkészítése - jó értelemben vett - kényszerként nehezedett ránk, hogy kidolgozzuk egy lehetséges projekt forgatókönyvét.
A tét nagy volt: a pályázat költségvetése túlment az egymillió forinton (pályáztunk könyvkötőgépre, kiállítási paravánra, nyomtatóhoz festékkazettára, parafaburkolatra (kiállítások felületét nyújtva) és sok-sok papírra, színes kartonra stb., sőt még az önrész terhére bekerült a pályázatban a résztvevő kollégák pénzbeli jutalmazása is!), így a biztosabb siker reményében elkértem a kollégáktól a FKFA-hoz írt, sikeres pályázati dokumentációkat. Az átolvasott anyagokat kiértékelve több esélyünk volt a pályázati forrás megszerzésére.


A projekt témája.

A projekt témája adott volt, hiszen még májusban a házi versíró-versenyünk reformját tervezgetve arra jutottunk az iskola kedvenc irodalom tanárával, hogy a következő évben krimi-író versenyt rendezzünk (a versenyek zsűrijének hagyományosan tagjai a könyvtárosok). A krimi-író verseny ötlete adta a projekt munkacímét is: "Születés és halál az irodalomban", a projekt pedig azt a keretet nyújtotta, ami az ötlet megvalósításához kellett. Amint híre ment a készülő pályázatnak (pl. a kölcsönkért pályázatok okán), mint a kisgömböc duzzadni kezdett a projekt témaköre: egyre több pedagógus jelezte, hogy maga is szívesen beemelné munkájába a projekt témáját. Így lett végleges címe a pályázatnak: "Születés és halál a természetben, történelemben, a művészetekben és a színpadon".
Témaként szándékosan választottunk fogalmi ellentétpárt: ez tette lehetővé, hogy bárki bekapcsolódhasson a maga szakterületével, hiszen a viselkedéskultúrától a biológián át a művészettörténettől a sportversenyekig (sőt a marketing témakörben egy márka születése és halála téma is felmerült) is része legyen a mi kis házi mozgalmunknak.Az egyes tantárgyak a következőképpen kapcsolódtak a projekt témaköréhez:
Történelem: kapcsolat az egyes korok emberképe, értékrendje és az adott kor emberének életminősége között.
Irodalom: egyes korok halálképe (pl.: az individuum megjelenése az irodalomban és félelme a haláltól)
Rajz: hogyan tudjuk érzelmeinket mások számára láthatóvá tenni?
Földrajz: a jelenkor változó életkörülményei. Az egyes kontinensek különböző életszínvonala és azok okai.
Egészségtan: van-e beleszólásunk saját életminőségünkbe?
Állampolgári ismeretek: hogyan és miért változik a történelem során a születésről és a halálról alkotott társadalmi kép? Milyen kép él erről a mai emberben? Van-e különbség ma is az egyes kultúrák erről alkotott képe között?
Biológia: a születés és a halál biológiája. Az életnek a történelem során változó definíciója.
Művészettörténet: a születés és a halál motívumai, szimbólumai a különböző korok művészetében.
images_2
A projektév megvalósulása - a könyvtár szerepe a gyakorlatban
A benyújtott pályázat sikere biztosította a projektév iskolavezetés általi megtámogatását. A minél szélesebb nyilvánosság érdekében az iskola minden médiumát felhasználtuk: óriási (alklamanként1x1,5 m-es) plakátok, az iskolarádió, minden faliújság és szórólapok tömege is azt hirdette, hogy kezdetét veszi valami szokatlan az iskolában. Szándékosan választottunk figyelemfelkeltő és provokatív címet a projektnek. Hirdettük, hogy a pályamunkákat kötetbe szerkesztve közzé tesszük, hogy egyet a sok bűnügyi történet közül a tanári színkör színpadra visz majd és minden megszülető alkotás nyilvánosságot kap. Motiválta a leendő résztvevőket, hogy az érintett tantárgyakból - a legkiválóbb alkotók jelest kaphatnak
Minden tudományterületen pályázatokat írtunk ki diákjaink számára - a kör időközben kibővült a könyvtárhasználat és a viselkedéskultúra témaköreivel. A beérkező pályamunkák sorsát mi, könyvtárostanárok egyengettük: a szövegek szerkesztése, a kötetek elkészítése (a pályázaton ehhez egy könyvkötőgépet kértünk), a munkákból kiállítás készítése, a kiállítások helyszínének biztosítása, sőt a színdarab megvalósítása is a mi feladatunk volt.
A tárgyiasult alkotások leltára a következő:
- négy kötetnyi bűnügyi novella és kisfilm,
- egy-egy kötetnyi történelmi, biológia, könyvtárhasználat és viselkedéskultúra pályamunka,
- öt kiállítás (könyvtárhasználattan, rajzkiállítások),
- tanári színdarab,
- a színdarab kellékei és díszlete,
- diák színjátszó-kör megalakítása és előadásai,
- ökolabirintus,
- előre nem várt eredmény volt, hogy megalakult az iskolai sakkegyesület,
- vetélkedők.
images_3
A pedagógiai projekt mindannyiunk gyakorlatában jelen van. Ha sikerül olyan mederbe terelni ahol tudatosan alkalmazhatjuk módszereit, nagyon sok sikert és örömet hoz majd minden résztvevő számára!Budapest, 2007. május 22.Kovács Katalin a Harsányi János Gazdasági Szakközépiskola és Szakiskola könyvtárostanára